Nastavnici će materijal za učenje slati učenicima preko „Vibera“, „Skajpa“ i drugih platformi, a za one koji nemaju internet, dostavljaće im se štampani materijal za rad. „Ukoliko svi budemo bili uključeni u ovaj proces 100 posto, ovakav vid nastave može dati pozitivne rezultate“ rekao je Života Starčević, načelnik Školske uprave grada Jagodine
Usled širenja korona virusa širom zemlje, mnoge javne ustanove su obustavile svoj rad, a tako su zatvoreni i svi vrtići, osnovne i srednje škole. Međutim, kako učenici ne bi zaostajali za gradivom, došlo se na ideju nastave putem televizije i interneta, tako da učenici osnovnih škola nastavu sada mogu da prate na kanalima RTS3 i RTS Planete.
Lokalna samouprava grada Jagodine se takođe uključila proces onlajn nastave. Ona je održala nekoliko sastanaka sa direktorima osnovnih škola kako bi se maksimalno ozbiljno shvatila nastava na ovaj način. Života Starčević, načelnik Školske uprave Pomoravskog okruga naglasio je da ovakav kontakt sa učenicima i predavanja na ovaj način nisu nepoznanica u pomoravskim osnovnim i srednjim školama:
-Obrazovno-vaspitni proces u školama nije prekinut. On sada samo dobija novi oblik rada, novu formu koja možda široj javnosti nije nova i poznata, ali nama koji se bavimo prosvetnim radom je i te kako poznata. I do sada je bilo nastavnika koji su pored neposrednog rada sa učenicima radili takozvanu „onlajn“ nastavu gde su, putem različitih platformi, kao što su sajtovi i „Viber“ grupe, postavljali zadatke, prezentacije i lekcije. Razlika je sada u tome što neposrednog rada više nema zbog bezbednosti kako učenika, tako i nastavnika. Ovaj „onlajn“ oblik rada sada postaje dominantan. Mi smo već od Ministarstva dobili upute kako ćemo da radimo. Mi kao Školska uprava smo napravili jednu grupu na „Viberu“ gde su uključeni svi direktori osnovnih i srednjih škola i predškolskih ustanova. Tu dajemo uputstva kako i šta dalje treba raditi. Direktori škola su u obavezi da organizuju vaspitno-obrazovni rad i škole se ne zatvaraju. U njima će uvek biti neko ko će odgovarati na telefone i mejlove. Bitno je to da direktori organizuju nastavnike preko pedagoških i stručnih veća kako bi se ti nastavnici obratili učenicima putem sajtova i drugih platformi kao što su „Viber“ ili „Skajp“. Recimo, nastavnici mogu da organizuju „Viber“ grupu: „4/6 biologija“. U tu grupu treba da ubace sve učenike i da im daju linkove do video materijala, prezentacije, linkove koji vode do različitih veb stranica kako bi učenici imali materijal za učenje. Razredne starešine takođe imaju obavezu da uspostave kontakt sa roditeljima na ovaj način i da im daju sve neophodne informacije, ali i nastavnici treba da dobiju povratnu informaciju od roditelja. Molim roditelje da se uključe u ovaj proces u skladu sa svojim mogućnostima i raspoloživim vremenom, jer nam je potrebna ta povratna informacija koliko i kako deca rade. Sticajem okolnosti, imamo jedan veliki eksperiment za koji ćemo se potruditi da na kraju bude uspešan, a pre svega zbog dece. Zbog njih sve ovo radimo i zbog njih obrazovni sistem postoji –rekao je Starčević.
Ipak, i dalje ima i onih kojima internet nije najdostupniji. Školska uprava grada Jagodine je istakla da je takvih učenika malo, ali da su vodili računa da u ovom procesu niko ne bude zapostavljen:
-Direktori i nastavnici će imati obavezu da pripremaju štampane materijale koji će učenicima biti dostavljani na kućnu adresu ili će imati obavezu da ih zovu na fiksni telefon. Nastavnici moraju biti u kontaktu sa učenicima, iako to neće biti u onoj meri kao što je to bilo neposredno. Za neke će nastava biti obavljana putem interneta, a za one koji nemaju internet, štampani materijali će se slati poštom ili će im biti dostavljani na neki drugi način. Jako je bitno da u ovoj situaciji obuhvat bude 100 procenata i da svi budu u obrazovnom procesu. Svi kao društvo moramo biti posvećeni tom cilju i zadatku da dece u onlajn nastavi bude 100 posto –napomenuo je načelnik Školske uprave grada Jagodine.
On je takođe istakao da profesorima i učenicima u srednjim školama ovakav vid nastave nije nepoznat:
-Iz iskustva znam da su pojedini profesori srednjih škola koristili veb prezentacije i razne druge platforme kako bi imali interaktivan odnos sa svojim učenicima. Postavljali im zadatke i sve što je potrebno na internet platformu. Oni to rade i danas, samo taj proces treba da se proširi i na druge profesore. Preporuka svim profesorima i nastavnicima je da imaju međusobnu interakciju sa drugim nastavnicima iz drugih škola. Npr. jedan nastavnik iz jedne škole trebalo bi da bude u dogovoru sa nastavnicima iz drugih škola i da prave različite prezentacije za različite nastavne oblasti. U tom međusobnom komuniciranju, treba napraviti kvalitetan nastavni program za učenike koji će im biti interesantan. Ukoliko se svi tu damo 100 posto, taj vid nastave im može biti vrlo interesantan i dati pozitivne efekte –zaključio je Starčević.
Onlajn nastava za srednjoškolce počela je u ponedeljak 23. marta, a sadržaj će se emitovati na trećem kanalu RTS-a i kanalu RTS Planeta. Raspored nastave nalazi se na sajtu: www.rasporednastave.gov.rs.
Dušan Miletić