Prošle sedmice, u prostorijama Narodne biblioteka “Dušan Matić“ u Ćupriji, održana je konferencija za štampu na kojoj su Gordana Marković, direktorka Narodne biblioteke “Dušan Matić“ u Ćupriji, Ivica Lazarević, bibliotekar informatičar i Suzana Tanasijević, bibliotekarka iz Narodne biblioteke u Jagodini predstavili projekat Biblioteka ++.
Narodna Biblioteka u Ćupriji je nagrađena za projekat “Biblioteka++“ od strane međunarodne, nevladine, neprofitne organizacije EIFL (Electronic Informations For Libraries) i u okviru PLIP programa (Public Library Inovation Programme) osvojila je grant u vrednosti od 20.000 dolara period realizacije u trajanju od 14 meseci.
EIFL – PLIP program podržava javne biblioteke da koriste informacione i komunikacione tehnologije (IKT) i da implementiraju inovativne usluge za razvoj zajednice.
Tema EIFL-PLIP konkursa za 2014. godinu bila je Javne biblioteke pripremaju decu i omladinu za budućnost. Kriterijumi konkursa su bili, inovativnost i originalnost osmišljenog programa koji za kranji cilj ima edukaciju i unapređenje buduće IT orijentacije dece i mladih uzrasta do 24 godine života, uz kreativnu upotrebu savremenih IKT (informaciono komunikacionih tehnologija).
Na EIFL-PLIP konkurs za 2014. godine apliciralo je više od 270 biblioteka iz 71 države Afrike, Azije, Latinske Americe i Evrope. Nakon stroge selekcije odabrano je i nagrađeno deset inovativnih projekata javnih biblioteka iz zemalja u razvoju i tranziciji koje su kreirale usluge za decu i mlade. Jedan od 10 nagrađenih projekata je i projekat Biblioteka++ Narodne biblioteke “Dušana Matić” u Ćupriji.
Inovativni projekat Biblioteka++ uvodi decu uzrasta 10 godina i više, u svet programiranja na računaru, a kod srednjoškolaca i studenata razvija praktične i napredne tehnike programiranja. Biblioteka u Ćupriji će u saradnji sa partnerima na projektu osnovnim i srednjim školama iz Ćuprije i Jagodine, u okviru kreativnih radionica edukovati decu i omladinu i na taj način pomoći zajednici u stvaranju novih generacija IT eksperata.
Ciljna grupa projekta su deca i mladi uzrasta od 10 do 24 godine. Učenje kroz igru u kreativnoj i neformalnoj atmosferi uz poštovanje i podsticanje individualnosti i osobenosti svakog deteta osnovno je polazište projekta. Obuka će se odvijati u novom Centru za mlade Biblioteke u Ćupriji, koji će biti opremljen kompjuterima i drugom digitalnom video i audio opremom, kao i u školama – partnerima na projektu.
Biblioteka će kao osnovno sredstvo za obuku koristiti LEGO Majndstorm EV3 komplet za robotiku koji će omogućiti učenicima sastavljanje i programiranje robota koji će se pokretati uz pomoć minijaturnih elektromotora i izvršavati razne zadatke. Nakon što savladaju process izgradnje robota, učenici će uz pomoć mentora učiti da koriste kompjutere opremljene softverom za grafičko programiranje prevlačenjem ikonica, kako bi pisali programe koji će robotima udahnuti život.
Nakon što savladaju osnove programiranja na računaru, Biblioteka će uz pomoć mentora pomoći učenicima da savladaju i napredne veštine, kako bi razvijali upotrebljive aplikacije za stvarne korisnike. To su na primer aplikacije za rešavanje matematičkih problema, sistemi za upravljanje sadržajem, slagalice ili video igrice.
Jedna od korisnih aplikacija koju će Biblioteka razvijati je i vebsajt projekta. Sajt će podržati medijsku promociju projekta i pružiće mladima širom Srbije onlajn platformu za učenje. Planirano je da jedan od odeljaka na sajtu bude opredeljen za kreiranje e-portfolia u okviru koga će svaki učenik (korisnik usluga projekta) moći da kreira svoj korisnički profil i na taj način predstavi sebe i svoja dostignuća.
S. Tanasijević