Naslovna // Tema dana // Nova pravila obuke budućih vozača unela haos u auto – škole: do vozačke dozvole za 800 evra!

Nova pravila obuke budućih vozača unela haos u auto – škole: do vozačke dozvole za 800 evra!

U Auto-školi AMSS u Jagodini ove godine nije upisan ni jedan kandidat. Da li će na našim drumovima biti sve više „šoferskih” ilegalaca?

Već sama prošlogodišnja najava da će se promeniti Pravilnik o uslovima i propisima obuke kandidata za vozače unela je dosta nervoze kako u redove onih koji bi da steknu dozvolu za upravljanje motornim vozilima, tako i među auto-škole, a dodatno se stiče utisak da ni sam zakonodavac baš i nije sam pred sobom raščistio sve nedorečenosti za njihovo precizno primenjivanje u praksi. Iz ovog konglomerata, čiji je osnovni cilj povećanje bezbednosti saobraćaja, najveći problem imaju oni kandidati koji su obuku upisali po starom programu, pre 25. oktobra i još nisu uspeli da polože ni teorijski, a ni praktični deo vozačkog ispita. Naime, od početne cene – tridesetak hiljada dinara, a rečeno im je da dodatnih troškova neće imati, ipak će morati da doplate još dvadesetak.

I na relaciji auto-škola i MUP-a ima dosta prebacivanja „lopte u tuđe dvorište”. Prvi kažu da im policija nije na vreme dostavila obaveštenja i testove za polaganje, a na njihovu primedbu nadležni resor odgovara da su auto-škole nespremno dočekale početak primene novog sistema obuke, jer su se nadale da će biti odložen.

IZ KRIVINE U KRIVINU

Kako god da bilo kandidati koji su obuku započeli po starim propisima moraju da je završe najkasnije do 25. januara 2013. godine, jer će u suprotnom morati da je ponove po novim propisima, ali i ceni. Ovaj datum obavezujući je i za auto-škole, jer ako ne uspeju da završe obuku vozača upisanih po starim propisima, kandidatima će morati da vrate novac za „školovanje”.
Kandidati upisani po starom mogu da se obučavaju po tom programu uz dodatnu obuku od tri časa iz teorije i prakse, kao i prve pomoći, ali ispite moraju da polažu po novim pravilima, a oni koji su počeli obuku po starom sistemu, ili položili teorijski ispit do 25. oktobra 2012. godine moraju dodatno da odslušaju tri časa teorijske obuke i isto toliko „izvezu” praktične po novim pravilima.

Iz niza tzv. prelaznih odredbi izdvajamo i obavezu kandidata koji nisu položili teorijski ispit da ga polažu po novom, a oni koji su tu obavezu regulisali, polagaće samo praktični ispit, pre koga su u obavezi da polože i proveru znanja iz ukazivanja prve pomoći.

Iz svega, tek osnovno iznetog, očigledno je da nikome neće biti lako i da će se neki problemi koje zakonodavac nije precizno definisao morati rešavati „u hodu” naknadnim tumačenjima, ali da u svakom slučaju neće ići na ruku onima kojima je stalo do sticanja vozačke dozvole bilo koje kategorije, pogotovo što ona za „B” kategoriju sada iznosi najmanje 54.160 dinara, i to bez PDV-ea, a bila je 28.000! Na sve to treba dodati još i uplatnice za polaganja prve pomoći, teorijskog, praktičnog ispita adresirane na MUP Srbije, pa kad se sve sabere nova „šoferska” titula ko{ta oko 800 evra.

Krajnji rezultat svega ovog je da novih kandidata nema ni za lek, pa je za očekivati da će bankarski zelenaši oformiti nove kreditne (spasonosne) aranžmane za školovanje budućih vozača.

Međutim, nisu na muci samo oni koji u đačkim klupama auto-škola, bilo da su stari, ili će biti novi učenici (ako ih bude), već i sami organizatori obuke jer i njih novi propisi obavezuju na reorganizaciju sprovođenje nastave. Zakonodavac je predvideo da do 25. oktobra ove godine sve auto-škole moraju da imaju licencirane instruktore, kao i predavače i ispitivače sa višom i visokom stručnom spremom saobraćajne struke i odgovarajućim iskustvom, a što se tiče voznog parka na kome se sprovodi praktična obuka, vozila će morati da zadovolje direktive i pravila Evropske unije. Prema nekim, a vrlo realnim, predviđanjima mnoge auto-škole će se zatvoriti, a mnogi instruktori ostati bez posla.

L TABLICE NA „LERU”

Kako sve to trenutno u praksi izgleda, za Novi put tumači Dragoslav Marinković upravnik auto-škole AMSS u Jagodini:
– Cela ova situacija je i nama, a postojimo preko 60 godina, kao i drugim, ne samo jagodinskim, školama zadala dosta glavobolja prvenstveno u samom tumačenju novih pravila kojima nam je nametnuta i obimna i komplikovana administracija, a ništa manje nisu zbunjeni ni oni koji bi želeli da steknu vozačku dozvolu. Doduše, za njih je u prvom planu novoformirana cena, a koliko je ona „odbojna” najbolje ilustruje podatak da nemamo ni jednog novoprijavljenog kandidata u 2013. godini, a u prošloj smo ih imali 180. Najveći broj njih, a preovlađuju mlađi, upisali smo prošle jeseni jer se već pročulo da će obuka znatno da poskupi. To poskupljenje će ne samo nas, već i ostale škole oterati u totalni finansijski gubitak, a mnogi instruktori, koji su istovremeno i predavači, će od oktobra ostati bez posla. Problem je i u tome što još nema štampanih test pitanja, pa ih kandidati „skidaju” sa interneta, a ima ih 2.800! Svi smo još u fazi prilagođavanja i tumačenja novih pravila, a naredna praksa će verovatno pokazati da li nešto treba menjati, odnosno pojednostaviti, na šta i svojim primedbama, valjda, možemo da utičemo. A što se cene tiče – wihov „volan” nije u našim rukama – zabrinuto za „Novi put” zaključuje Marinković.

Relja Milanović

Dragoslav Marinkovi}, upravnik Auto-{kole AMSS u Jagodini

Copyright © 2012-2013 Novi Put. .